DIY: Gehaakt 'granny'-kussen

Als de seizoenen wisselen heb ik er altijd zin in om mijn interieur daar op af te stemmen. Zomers zul je bij veel wit, roze en lichtgroen zien. Nu is de winter onderweg naar ons land en daar wil ik graag op voorbereid zijn. Op lange donkere avonden op de bank, diep weggedoken in zachte kussens en plaids, kaarsjes aan, warm drankje, etc...
Om alvast een 'nestje' te hebben op de bank ben ik aan de slag gegaan met de haaknaald en een prachtig wolwit draadje! De kleur doet me denken aan slagroom, cakebeslag en wol van witte schaapjes... Prachtig! Als ik daar een kussen van zou hebben, moet het wel fijn zijn! 

Ik ben heerlijk aan de slag gegaan en zie hier mijn prachtige kussen!




Omdat ik altijd veel te weinig tijd heb en veel te veel plannen, is dit kussen dan ook een snel projectje. Juist de eenvoud van dit kussen maakt hem super. Ga er maar eens met je wang op liggen. Heerlijk zacht.

Hebben jullie ook altijd veel te weinig tijd? Juist, ik ook. Dit kussen maak je in een handomdraai!  

Werkbeschrijving
Wat heb je nodig:

  • Kussenovertrek Gürli (Ikea) Crème
  • 5 bollen Phildar  Partner 6 Ecru
  • Haaknaald 5,5
  • Naainaald
  • Naaigaren in crème of wit.




Hoe ga je te werk:
  1. Bestel/koop het kussenovertrek bij Ikea en was het! Het is 100% katoen, dus kan het wel iets krimpen.
  2. We beginnen te haken aan de enorme 'granny'. Voor de beginners onder ons een uitleg aan de hand van foto's!
  3. Start met een lossenketting van 4 lossen. Sluit af met een halve vaste is de eerste losse van de lossenketting. Er ontstaat een ringetje.
  4. Foto 1: stap 3
  5. Haak 3 lossen (dit is je eerste stokje), daarna 2 stokjes in het ringetje. Je granny wordt gehaakt uit toeren die bestaan uit clusters van 3 stokjes. 
  6. Foto 2: halve vaste in de eerste van de lossenketting met de drie lossen die het eerste stokje van de clusters vormen.
  7. Haak nu 2 lossen voor de hoek, vervolgens haak je weer een cluster van 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, 2 lossen en sluit de toer door een halve vaste in de derde van de 3 beginlossen te steken (in het eerste stokje, wat dus uit 3 lossen bestaat). Zie foto 3 en 4
  8. Foto 3
    Foto 4: je eerste toer is een feit!
  9. Nu haak je weer 3 lossen (eigenlijk het eerste stokje dus), 2 stokjes in de lossenruimte. Je haakt de hoek in elke toer hetzelfde als volgt: haak 3 stokjes in de volgende lossenruimte, 2 lossen. Je gaat nu de hoek om en haakt weer 3 stokjes in dezelfde lossenruimte, 3 stokjes in de volgende lossenruimte, 2 lossen, 3 stokjes in dezelfde lossenruimte. Maak zo de toer af en sluit af met een halve vaste in de derde losse van de beginlossen (het eerste stokje). Foto 5 en 6

Foto 5
Foto 6 


 
Foto 7
8. Haak nu net zoveel toeren totdat je kussen bijna even groot is als je kussenovertrek. Het haakwerk rekt vaak nog wat na, daarom kies ik ervoor de granny wat aan de krappe kant te laten.

Foto 8

9. Spelt nu je werk vast op het kussenovertrek. (foto 9)

Foto 9
10. Naai nu je 'supergranny' vast op je kussenovertrek met een crème of wit naaigaren. Steek dan alleen door de achterste lus van de steken, zoals op foto 10. Je ziet het stiksel dan bijna niet weer terug. (foto 11)
Foto 10

Foto 11
Nu is je kussen klaar! Daar kun je vast een heel 'cosy' plekje mee creëren! Geniet van het haken en vooral van je eindresultaat!

Groetjes,

Margareth

#haken
#genieten
#wolwit
#klaar voor de winter












Reacties

Populaire posts van deze blog

Breien: Wollige sjaal met simpel ajourpatroon

Oma's bloempot 2.0

Haakpatroon: Vrolijke onderzetter (after Christmas ;-)