DIY: kruidenthee samenstellen

Heb je de tuin al winterklaar? Hier is het snoeiwerk allemaal klaar, maar vlak voor ik dat ging doen heb ik nog snel even wat bloemetjes en blaadjes verzameld van de planten in mijn tuin. Vrouwenmantel, rozen, lavendel, rode zonnehoed en viooltjes.
Ik vond het zo jammer om ze weg te gooien...  Daarom belandden ze bij mij in een vergiet in de vensterbank, om te drogen.

Ik ben een groot liefhebber van alle soorten thee; groene thee, kruidenthee, het kan me niet gek genoeg. Kruidenthee helpt vaak ook goed tegen allerlei kwaaltjes, zoals bijvoorbeeld kamille tegen keelpijn en heesheid. Bij ons vaste prik als iemand zich grieperig begint te voelen.
Of Rooibosthee is zo'n heerlijk geurtje als het regent. Alleen die warme kleur al zorgt ervoor dat ik me beter voel!

Nu dus een kruidenthee uit eigen tuin. Heb jij ook nog wat laatbloeiers in de tuin. Geuren ze heerlijk? pluk de bloemen en blaadjes snel af en laat ze drogen voor een zonnig raampje.

Ik nam:
Blad van de Rode zonnehoed en de vrouwenmantel, bloemen van het viooltje, rozen en lavendel,


  1. Pluk de bloemen en blaadjes uit de tuin. Ongeveer een klein vergiet vol.
  2. Spoel je 'oogst' onder koud water, zodat ongedierte en zand er af spoelt. 
  3. Laat het vergiet uitlekken.
  4. Zet het vergiet op een bordje op een zonnig plekje in de vensterbank! 
  5. Laat het een weekje goed drogen en schud het een of twee keer om.
Zo zien de gedroogde blaadjes er na een weekje uit.
Nu heb je dus gedroogde blaadjes, maar hoe krijg je daar nu 'echte ' thee van?

  1. Neem je blender of je staafmixerbeker en doe de gedroogde blaadjes daar in.
  2. Laat de blender of mixer met een paar korte stootjes blenden tot je de juiste thee structuur bereikt hebt. Laat hem niet te lang lopen. Te fijne struktuur is niet fijn als je een thee-ei gebruikt.
    Zo komt je thee na het blenden eruit te zien
  3. Je thee is nu klaar om te drinken. Schep wat van je eigen thee in je thee-ei en geniet van je zelf samengestelde thee! 
Ik bewaar mijn theetjes in stolpflesjes van glas. Ik heb er momenteel vijf en allemaal met kruidenthee. Alleen al leuk om naar te kijken. 




Informatie over de werking van de gekozen bloemen en planten:

Vrouwenmantel: werkzaam bij typische vrouwenkwaaltjes, wees voorzichtig met deze plant tijdens de zwangerschap, want wekt namelijk weeën op. Daarnaast is deze plant gunstig voor mond- en keelkwalen en werkt ontstekingwerend

Rode Zonnehoed: Versterkt het immuunsysteem, werkt tegen verkoudheid en ondersteunend bij bronchitus.

Lavendel: rustgevend en ontsmettend.

Driekleurig viooltje: ontstekingwerend.

Rode roos: ontspannend en opbeurend.

Als we deze werking zo lezen, kunnen we zo'n cadeautje uit de nazomer prima gebruiken met de griepjes van het winterseizoen in aantocht!!!

Een belangrijke tip!!!
Niet alle bloemen en planten zijn geschikt om thee van te maken. Sommigen zijn zelfs giftig. Zoek dat dus bij twijfel altijd even na! En wees altijd matig in het gebruik. Drink geen liters van een bepaalde kruidenthee!

Veel plezier met het maken van je eigen thee!

groetjes,

Margareth


Reacties

Populaire posts van deze blog

Breien: Wollige sjaal met simpel ajourpatroon

Oma's bloempot 2.0

Recept: Erwtensoep in de Regen (e-nummervrij)