Handlettering is hip!


Handlettering is hip


Nog nooit is deze hobby zo verslavend geweest! Waarom? Het is toegankelijk, je hebt er weinig voor nodig en je kunt het lekker relax op de bank doen met ondertussen een filmpje aan. ‘Ja maar, hoe kom je op ideeën?’ Kijk maar goed om je heen, binnen en buiten, dan doe je genoeg inspiratie op!

Eigenlijk is het bij mij al heel jong begonnen. Ik herinner me dat ik op de basisschool al een pennenverzamelaar was. Het liefst allemaal gelpennen in de meest bijzondere kleuren (en geuren!). Na schooltijd ging ik samen met een andere pennenverzamelaar naar de Hema en stonden we te staren naar dat geweldige schap met al die pennen. We kregen er geen genoeg van. Zij kocht het ene soort en ik het andere. Op de basisschool waren we nog verplicht om met vulpen te schrijven, dus we gebruikten de pennen voornamelijk thuis.
Op het voortgezet onderwijs konden we los gaan, elk lesje een andere pen, soms elke zin een andere en als we ons verveelden onder de les, elk woord een andere kleur.

Zodra ik een pen in handen kreeg, moest ik er mee ‘kladderen’, zo noemde ik dat dan. Er ging geen krant de oud-papierbak in of mijn naam stond er 50 keer op en je zag overal het woord ‘hallo’. 

Na een heel aantal jaren van wat minder actief zijn met tekenen en schilderen, zag ik ineens ‘handletteren’ op Facebook voorbij komen, maar ook op Youtube kon ik er veel filmpjes over vinden. Al snel werd mijn interesse gewekt voor het zogeheten ‘brushlettering’. Het maken van dikke en dunne lijnen, met een speciale brushpen sprak mij bijzonder aan. Al snel had ik een brushpen gekocht en begon het oefenen. Het lijkt makkelijker dan het is, maar met een simpel notitieboekje van de Action en heel wat avondjes oefenen, leer je snel.

Voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn schoonouders een hele rij met Ecoline brushpennen. Die zijn heel fijn om als beginnend handletteraarster mee te werken. De punt is enorm flexibel en ze hebben daarnaast ook nog is prachtige kleuren. De punt kan je dus aardig ‘plat’ drukken en vervolgens gaat het weer netjes terug in de oorspronkelijke punt.  Je kunt er mee brushletteren, maar je kan er ook een gave achtergrond mee maken. Je gebruikt een insteekhoesje of een plastic zakje, daar kleur je met de stiften op, klein beetje nat spuiten, je papier er op en voila: een prachtige achtergrond. Vervolgens kan je er, nadat je het goed hebt laten drogen, gewoon weer overheen schrijven.

Je zult op deze website af en toe een eindresultaat, een schets, producten en tips voorbij zien komen. Vaak in de vorm van een foto, maar misschien ook wel een keer in een filmpje.
Mocht je ook enthousiast geworden zijn of ben je al langere tijd bezig met handlettering, deel dat dan met ons.
Ben je nog beginnend, eigenlijk net zoals ik, lees die ene spreuk dan nog even: ‘Give yourself time to grow.’ Duidelijk toch!

Happy lettering!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Breien: Wollige sjaal met simpel ajourpatroon

Oma's bloempot 2.0

Recept: Erwtensoep in de Regen (e-nummervrij)