Recept: Erwtensoep in de Regen (e-nummervrij)

Ik had jullie al beloofd dat ik binnenkort het recept voor een heerlijke, ouderwetse erwtensoep online zou zetten. Al jaren maak ik mijn erwtensoep op deze manier en tot nu toe krijg ik daar erg veel complimenten op.

Bij erwtensoep denk ik stiekem toch altijd een beetje aan een bevroren vijver, schaatsen, vrieskou en zonnig winterweer. Als ik moet wachten tot dat weertje, dan kan ik Nederland nog maar heel erg soms erwtensoep eten;-) en dat zou jammer zijn. Nu is het regenachtig, maar binnen doen we net of het een ouderwetse, schilderachtige winter is, MET ERWTENSOEP!

Hier volgt dan mijn recept. Een beetje geheim is het wel, want er zitten een paar ingrediënten in die eigenlijk niet zo traditioneel zijn. Je vind ze niet terug, maar brengen wel net dat beetje extra smaak mee. En dat is belangrijk, want ik gebruik geen smaakversterkers of kant- en klare producten. Deze soep kun je ook gebruiken wanneer je het Moermandieet volgt, maar dan laat je het vlees weg. Rijk aan natuurlijke eiwitten!

Op verzoek van 2 vriendinnen ;-)

Smullen maar!

Veel succes

Bereidingstijd: 
8 uur weken
1,5 erwten voorkoken
30 min afkoken

Schrik niet van de bereidingstijd. Het is alleen belangrijk dat de erwten van te voren geweekt en gespoeld worden. Zij laten dan lectinen los. Door ze een na een nacht weken goed te spoelen, is dit stofje nagenoeg niet meer aanwezig in onze soep, waardoor we een minder opgeblazen gevoel hebben na het eten van deze erwtensoep. Tenzij je veel te veel eet natuurlijk ;-P!

Benodigdheden:
500 gr. hele erwten (kan vervangen worden door spliterwten, dan hoef je eigenlijk niet te weken)
2 hamlappen/300 gr. kip (biologisch)
2 l. water
1 slagers rookworst (liefst biologisch en e-nummervrij)
2 prei
2 winterwortels
1/2 knolselderij
1 aardappel
1 ui
1 teen knoflook
1 bosje peterselie/bladselderij
2 e.l. olijfolie
1 th.l. kurkuma
5 th.l. zout
peper
1 th.l. foelie
1 th.l. nootmuskaat

Werkwijze:
1. Week de erwten in ongeveer 2 liter water. Laat ze een nacht staan. Spoel ze goed af onder de kraan in een vergiet en doe ze terug in de pan.

2. Voeg 2 liter water, de hamlappen, de olijfolie, knoflook, kurkuma, zout en peper toe.

3. Breng de soep aan de kook onder herhaaldelijk roeren. Laat de erwten en het vlees 1,5 uur zachtjes koken.

4. Snijd nu de prei, wortels, knolselderij, aardappel, ui en peterselie fijn.

5. Als de erwten gaar zijn, neem je de stukken vlees uit de pan. We gaan nu met de staafmixer de erwten en de kruiden helemaal malen tot een gladde massa. (deze stap mag je overslaan, maar mijn gezinsleden houden niet van velletjes, ook al zijn ze gezond;-)

6. Breng de soep weer aan de kook en voeg de gesneden groenten en de genoemde kruiden toe.

7. Snijd nu het mals gekookte vlees fijn en voeg dat ook toe aan de soep.

8. Laat het geheel nog een half uurtje zachtjes, maar goed doorkoken. Proef desnoods een stukje wortel om te kijken of die gaar is.

9. Breng de soep op smaak met zout en peper.

Tip: wil je een rookworst bij de soep serveren? Laat hem de laatste 20 minuten meegaren in de soeppan.

Klaar is je heerlijke soep.

Je kunt aan tafel, maar... morgen is hij nog veel lekkerder.

Je hebt nu een enorme hoeveelheid soep. Hier kunnen wij als gezin wel 2 keer van eten. Daarom vries ik altijd het overblijfsel in. Lekker gemakkelijk voor een dag waarop je wat minder tijd om te koken hebt.

Nog een Tip: vries de overgebleven helft van de knolselderij in voor een volgende keer dat je erwtensoep kookt. In de diepvries blijft het wel een paar maanden goed! Ik krijg vaak wortels en bladselderij van een lieve kennis met een groentetuin. Hierdoor heb ik altijd bevroren voorraad. Scheelt veel snijwerk op het moment dat ik soep wil maken. Zo komt het dat ik deze soep heel gemakkelijk tussen de bedrijven door maak.

Heb je het recept geprobeerd? Laat me weten wat je er van vond in een reactie!


Zie je trouwens hoe leuk de gehaakte onderzetters mijn eettafel opfleuren! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Breien: Wollige sjaal met simpel ajourpatroon

Oma's bloempot 2.0

Haakpatroon: Vrolijke onderzetter (after Christmas ;-)